čtvrtek 27. února 2014

Management - přednáška 1

PŘEDNÁŠKA 1

Subject
Management - přednáška 1
Date and Location
24. února 2014, 12:45 - 14:15
Master
E. Antušák
Message
 MANAGEMENT, Veber 
    - str. 19 -32









                                                                                                      

MANAGEMENT

·         3 významy:
·         profesní pohled na věc - aktivita, činnost
·         skupina řídících pracovníků - vedení firmy
·         vědní disciplína

  = souhrn všech činností, které je třeba udělat, aby byl zabezpečen chod organizace

·         úkolem managementu je umožnit lidem kolektivní výkonnost
·         odpovídá na výsledky

DEFINICE MANAGEMENTU

1.  definice: soubor názorů, zkušeností, doporučení, přístupů a metod, kterých vedoucí (manažeři) užívají
k zvládnutí specifických činností, jež jsou nezbytné k dosažení cílů organizace

2.  definice: management je umění dosáhnout toho, aby lidé udělali to, co je třeba

3.  definice: disciplína, která představuje soubor poznatků, které by si manažer měl osvojit a jež slouží
jako východisko pro jeho práci, neposkytuje návod ale zásady

SEKVENČNÍ X PARALELNÍ FUNKCE

SEKVENČNÍ
PARALELNÍ
plánování
analyzování řešených problémů
organizování
rozhodování
řízení lidského kapitálu
realizace, implementace
vedení lidí

kontrola


PODSTATA MANAGEMENTU

1.  subjektem managementu jsou lidé
2.  management je součást národní kultury
3.  management vyžaduje angažovanost pro společné cíle a sdílené hodnoty - podřízení musejí sdílet vizi
4.  management musí organizaci, a každému z jeho členů, umožňovat růst a rozvoj v souladu s měnícími se potřebami a příležitostmi
5.  management musí být vybudován na základech komunikace a individuální odpovědnosti
6.  management - a to nejen v podnikových organizacích - musí být odpovědný za výkonnost organizace!
7.  výsledkem managementu je konečná produkce, užitek, spokojený zákazník

·         úloha: domestifikace budoucnosti (určování)

20.STOLETÍ ZMĚNILO SMYSL A POSLÁNÍ MANAGEMENTU

·         původní podstata managementu - naučit lidi dělat -> klasický management
·         současnost: řízení inteligentní společnosti, informací
·         nové tlaky působící na manažery
·         hybné síly 21.století: globalizace, nové technologie, krizový syndrom
·         změnilo se vnější okolí organizací:
·         KO - OK faktory ovlivňující prosperitu firmy
·         KO - faktory = vnější faktory (legislativa, krize)
·         OK - faktory = vnitřní faktory (styl práce, firemní identita, kompetentnost managementu)

CO S TÍM UDĚLAT?

1.  změnit profil manažerů
2.  změnit cíl řízení
3.  docílit, aby manažeři ovládali moderní přístupy vedení lidí:
·         změnit kompetenční vrstvy manažera
·         změnit pohled na způsob přípravy budoucích manažerů
·         zvednout hranici tzv. manažerského vakua
·         kompetenční vrstvy:
1.  zkušenosti
2.  odborná způsobilost
3.  osobnostní způsobilost
4.  krizová gramotnost

·         docílit, aby se do praxe manažerů aplikovaly zásady analýzy (4E):
·         Effectiveness (účelnost) = dělání správných věcí
·         Efficiency (účinnost) = provádění věcí správným způsobem
·         Economy (hospodárnost) = dělat věci s minimálními náklady
·         Equity (odpovědnost)

ÚROVNĚ MANAGEMENTU

·         vrcholový (TOP management) - nejvíce znalostí koncepce
·         střední (middle management)
·         první linie (lower management) - nejvíce technických znalostí


PROSTŘEDÍ MANAGEMENTU

·         MĚKKÉ PRVKY ŘÍZENÍ - lidký potenciál, nehmotné akty, chování lidí, …
·         TVRDÉ PRVKY ŘÍZENÍ - výrobky, budovy, stroje, (struktura, systémy, strategie)

MANAŽERSKÁ ODPOVĚDNOST

·         základní povinností řádového pracovníka je pracovat a základní povinností vedoucího je zařídit, aby práce byla udělána

·         vedoucí pracuje prostřednictvím svých podřízených 

Žádné komentáře:

Okomentovat