úterý 25. února 2014

2. Prameny práva

PRAMENY PRÁVA
  • výpis z knihy "Základy práva pro neprávníky" (2.rozšířené vydání) - Michal Spirit a kolektiv
                                                                 

2.1. OBECNĚ SOUSTAVA PRAMENŮ PRÁVA

  • prameny práva jsou formy, ve kterých je objektivní právo obsaženo
  • pravidla, která nemají ve státě uznanou formu pramenů práva, nejsou právními normami
  • prameny práva dělíme:
    • právní normy vydané státními orgány s legislativní pravomocí (normativní právní akty)
    • právní obyčeje
    • precedenty
    • smlouvy normativního charakteru
    • obecné právní zásady a jurisprudence

2.1.1. PRÁVO PSANÉ A NEPSANÉ

2.1.2. NORMATIVNÍ PRÁVNÍ AKTY

  • NORMATIVNÍ PRÁVNÍ AKTY = jsou výsledkem cílevědomé normotvorné činnosti
(legislativní činnosti) orgánů veřejné státní moci, obsahující právní normy

  • INDIVIDUÁLNÍ PRÁVNÍ AKTY = rozhodnutí vztahující se jen na jedinečné případy v právní praxi jakožto akty aplikace práva

  • LEGISLATIVNÍ PROCES = proces tvorby normativních právních aktů
    • proces regulovaný pravidly zakotvenými v právním normách
    • proces směřující k vydání zákonů
    • ustanovení:
      • o tom, kdo má pravomoc tvořit právní normy a jaké právní síly
      • o tom, jaká je jeho působnost při tvorbě právních norem (prostorová, časová, osobní, věcná)
      • o způsobu vytváření právních norem

  • STUPEŇ PRÁVNÍ SÍLY - dělení: PRVOTNÍ (primární) - ústavní zákony a zákony
    DRUHOTNÉ (sekundární) - nařízení vlády a vyhlášky ministerstev

  • ZÁKON = normativní právní akt nejvyššího zastupitelského orgánu státu
    • při stanovení zákonů není státní moc vázaná žádnými jinými vyššími prameny práva -> nezávislost právní moci

  • ÚSTAVA = nejvyšší právní akt, soubor základních právních norem
    • rigidní (tuhá) x flexibilní (pružná)
    • jsou základem celého právního systému
    • patří sem normy, jež určují, jak se tvoří právo

2.1.3. PRECEDENTY - v ČR není precedens uznáván jako pramen práva

2.1.4. PRÁVNÍ OBYČEJE

  • obyčej je pramenem práva za těchto předpokladů:
    • je zapotřebí dlouhotrvajícího faktického masového uskutečňování určitého chování a tomu odpovídající povědomí a jeho zachování závaznosti
    • vyžaduje se určitost obyčeje, konkrétně stanovený obsah
    • je zapotřebí, aby státní orgány aplikovaly obyčejná pravidla a aby se uplatňovalo státní donucení při jejich porušení
  • "právo nepsané"
  • formou živelné tvorby práva (v tom smyslu, že chování, které se po sléze stává základem obyčejové právní normy, se obvykle původně realizovalo bez právotvorných záměrů)
  • dlouhé trvání a masovost chování jako nezbytné znaky a základ obyčejové právní normy
  • jistá pravidla ve Velké Británii, a to zejména v oblasti ústavního práva

2.1.5. NORMATIVNÍ SMLOUVY

  • smlouva jakožto shodný projev vůle dvou nebo několika subjektů práva je zpravidla právní skutečností a jako taková pouze zakládá, mění nebo ruší individuální právní vztah a nemá tedy obecný normativní význam
  • má roli pramene práva má, když její ustanovení jsou obecná a regulují závazně celou skupinu (třídu) právních vztahů, které se musí utvářet v souladu s takovou normativní smlouvou
  • mezinárodní smlouvy jsou hlavním pramenem mezinárodního práva kolektivní smlouvy jsou smlouvy mezi zaměstnanci a zaměstnavateli

2.1.6. OBECNÉ PRÁVNÍ ZÁSADY

  • obecné právní principy
  • patří sem například právní zásada "pacta sunt servanda" (smlouvy je nutno zachovávat)

2.1.7. JURISPRUDENCE

  • dnes se tímto termínem označuje buď doktriální výklad práva nebo právní věda vůbec, zejména teorie práva


2.2. PRAMENY PRÁVA V ČR

2.2.1. SOUSTAVA PRAMENŮ PRÁVA V ČR

  • prameny práva v ČR jsou především normativní právní akty, přímou závaznost mají i některé mezinárodní smlouvy
  • specifickou funkci mají i některé rozhodnutí Ústavního soudu

2.2.2. NORMATIVNÍ AKTY

  • pravomoc vydávat normativní akty v ČR mají:
    • parlament (zákony, ústavní zákony, zák.opatř. Senátu)
    • vláda (nařízení vlády)
    • ministerstva a jiné správní orgány (vyhlášky)
    • orgány územní samosprávy (vyhlášky a nařízení)

2.2.2.1. ZÁKONY A ÚSTAVNÍ ZÁKONY

  • tvorba zákona v ČR začíná věcným záměrem, a pak následuje vypracování návrhu zákona

  1. VĚCNÝ ZÁMĚR
    • největší část návrhů zákonů a tedy i věcných záměrů bude připravována ve vládě
    • legislativní pravidla vlády upravují postup vlády v souvislosti s tvorbou zákonů
    • věcný záměr má zajistit přehledné vyjádření hlavních principů nové zákonné úpravy, má zajistit spolehlivý podklad pro další postup při přípravě vlastního návrhu zákona
    • nezpracovává se v podobě paragrafů
    • příprava věcného záměru prochází zpravidla fázemi v resortu, v Legislativní radě vlády ČR a ve vládě ČR
    • v připomínkovém řízení mají resorty vyjádřit svá stanoviska a úkolem gestorského resortu je ještě v této fázi stanoviska sladit. Takto projednaný a sladěný záměr předloží vedoucí příslušného resortu vládě, která předává dokument Legislativní radě vlády. Legislativní rada vlády ČR věcný zájem projedná a poté jej postoupí se svým stanoviskem vládě ČR k projednání. V případě, že vláda ČR věcný záměr schválí, vypracuje na základě jejího usnesení gestorský resort znění návrhu zákona.

  1. NÁVRH ZÁKONA
    • je tvořen dvěma částmi: osnovou zákona a důvodovou zprávou
    • OSNOVA ZÁKONA = je přesné znění toho, na čem se má zákonodárný
sbor usnést
  • DŮVODOVÁ ZPRÁVA = zdůvodňuje předložený návrh zákona
    • zejména principy nové právní úpravy
    • uvádí předpokládaný hospodářský a finanční dopad navrhované úpravy
  • návrh zákona předkládá předseda vlády předsedovi Poslanecké sněmovny se žádostí o jejich další ústavní projednání
  • předseda Poslanecké sněmovny zašle návrh zákona všem poslancům, poslaneckým klubům a vládě (pokud sama není předkladatelem). Návrh zákona se též projednává ve výborech Poslanecké sněmovny. Vždy se předávají k projednání výboru ústavně-právnímu a ostatním se přikazují k projednání podle jejich působnosti a určí se tzv. zpravodajové.
  • rozhodující fázi je projednání návrhu na schůzi Poslanecké sněmovny, což je vlastně "čtení" návrhu zákona. Zde vystupují s odůvodněním navrhovatel a zpravodajové
  • v ČR existuje trojí čtení návrhu zákona:

  1. ČTENÍ - probíhá v plénu Poslanecké sněmovny
    • diskutuje se o kvalitě, významu a účelu zákona
    • výsledkem může být:
      • zamítnutí zákona
      • postoupení návrhu výborům s následným druhým čtením
      • vrácení k předkladatelovi
    • při hlasování je nutná nadpoloviční většina přítomných poslanců a musí být přítomna alespoň jedna třetina všech poslanců

  1. ČTENÍ - jednání ve výborech
    • a následuje obecná a právní rozprava v plénu poslanecké sněmovny
    • předkládají se pozměňovací návrhy a hlasuje se o zamítnutí návrhu, vrácení výborům k novému projednání nebo postoupení ke 3.čtení

  1. ČTENÍ - odstranění případných nejasností a vad
    • pokud je návrh přijat, je postoupen Senátu
    • předseda Senátu rozešle návrh zákona senátorům a senátorským klubům
    • senát svým usnesením buď schválí, zamítne nebo vrátí Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy nebo vyjádří vůli nezabývat se jím nebo jej vůbec neprojedná
    • pokus Senát návrh zákona vůbec neprojedná, má se za to, že po uplynutí 30 dnů od doručení návrhu zákona do Senátu se zněním návrhu zákona souhlasí
    • schválený zákon je podstoupen prezidentovi ČR k podpisu
    • prezident může použít tzv. suspenzivního veta, a to do 15 dnů ode dne, kdy mu byl návrh zákona podstoupen (s výjimkou zákona ústavního)
    • jeho veto lze přehlasovat nadpoloviční většinou poslanců a zákon je vyhlášen ve Sbírce zákonů
  • podrobnosti zakotvuje:
    • Ústava
    • Zákon o jednacím řádu Poslaneckém sněmovny
    • Zákon o jednacím řádu Senátu

2.2.2.2. ZÁKONNÁ OPATŘENÍ SENÁTU

  • v období, kdy je poslanecká sněmovna rozpuštěna a její volby se konají do 60 dnů
  • v tomto meziobdobí má Senát pravomoc přijímat tato opatření ve věcech, které nesnesou odkladu, a výhradně na návrh vlády
  • neschvalují: ústavu, státní rozpočet a státní závěrečný účet, volební
     zákony a mezinárodní smlouvy
  • opatření musí být schváleno Poslaneckou sněmovnou, a to na její první schůzi, jinak pozbývá další platnosti

2.2.2.3. PODZÁKONNÉ PRÁVNÍ AKTY

  • = normativní právní akty výkonných orgánů a obecně závazné právní předpisy územních samosprávných celků
  • druhotné prameny práva
  • jedná se o nařízení vlády, právní předpisy ministerstev a jiných správních úřadů a právní předpisy územních samosprávných celků

  • MEZINÁRODNÍ SMLOUVY - typickým pramenem mezinárodního práva
    • rozlišujeme:

  1. MEZINÁRDNÍ SMLOUVY PODLE ČLÁNKU 10 ÚSTAVY
  • jedná se o mezinárodní smlouvy, které jsou prohlášeny za součást právního řádu ČR
  • výše uvedené platí, pokud jsou splněny podmínky:
    • k jejich ratifikaci dal parlament souhlas
    • jsou vyhlášeny a ČR je jimi vázaná
  • takové mezinárodní smlouvy mají přednost před zákonem
  • parlament vyslovuje souhlas s jejich ratifikací se stejnou většinou jako u zákonnů
  • např.: mezinárodní smlouvy upravující práva a
   povinnosti osob, smlouvy spojenecké, mírové,
   politické, hospodářské

  1. OSTANÍ MEZINÁRODNÍ SMLOUVY
  • ústava tyto smlouvy neupravuje
  • je nutno zjistit z jiných právních předpisů
  • obvykle se tyto mezinárodní smlouvy použijí, pokud na ně odkáží
  • např.: celní zákon, obchodní zákoník

  • VYHLAŠOVÁNÍ MEZINÁRODNÍCH SMLUV
    • upravuje zákon o Sbírce zákonů a Sbírce mezinárodních smluv
    • vyhlášení ve Sbírce mezinárodních smluv se provádí ve formě sdělení ministerstva zahraničních věcí
    • vyhlášení ve Sbírce mezinárodních smluv není podmínkou platnosti mezinárodních smluv jako pramene mezinárodního práva

2.2.4. ROZHODNUTÍ ÚSTAVNÍHO SOUDU

  • z hlediska povahy rozhodnutí ústavního soudu je třeba rozlišit:

  1. Nálezy, jimiž Ústavní soud rozhoduje o zrušení zákonů a jiných právních předpisů či jejich jednotlivých ustanovení pro rozpor s ústavním pořádkem (nebo zákonem):
    • tyto nálezy jsou obdobou normativních právních aktů a mají stejnou právní sílu jako zákon
    • vyhlašují se vždy ve Sbírce zákonů

  1. Ostatní nálezy, popř. usnesení Ústavního soudu, obsahující v odůvodnění právní názor, který může mít význam obecně závazného výkladu ústavního zákona pro analogické případy
    • to je důležité obvzlášť pokud jde o nálezy, jimiž ústavní soud rozhoduje o ústavních stížnostech proti pravomocným rozhodnutím nebo jiným zásahům orgánů veřejné moci do ústavně zaručených základních práv a svobod

2.2.5. SBÍRKA ZÁKONŮ

  • sbírka zákonů se skládá z tzv. částek které vycházejí neperiodicky dle potřeby
  • částky se číslují v každém roce od čísla jedna, každá částka zpravidla obsahuje několik právních předpisů, které jsou také zvlášť číslovány

  • ve Sbírce zákonů se také publikují rozhodnutí Ústavního soudu a další významná sdělení 

Žádné komentáře:

Okomentovat