- výpis z knihy "Základy práva pro neprávníky" (2.rozšířené vydání) - Michal Spirit a kolektiv
2.1. OBECNĚ SOUSTAVA PRAMENŮ PRÁVA
- prameny práva jsou formy, ve kterých je objektivní právo obsaženo
- pravidla, která nemají ve státě uznanou formu pramenů práva, nejsou právními normami
- prameny práva dělíme:
- právní normy vydané státními orgány s legislativní pravomocí (normativní právní akty)
- právní obyčeje
- precedenty
- smlouvy normativního charakteru
- obecné právní zásady a jurisprudence
2.1.1. PRÁVO PSANÉ A
NEPSANÉ
2.1.2. NORMATIVNÍ
PRÁVNÍ AKTY
- NORMATIVNÍ PRÁVNÍ AKTY = jsou výsledkem cílevědomé normotvorné činnosti
(legislativní činnosti) orgánů veřejné státní moci, obsahující právní
normy
- INDIVIDUÁLNÍ PRÁVNÍ AKTY = rozhodnutí vztahující se jen na jedinečné případy v právní praxi jakožto akty aplikace práva
- LEGISLATIVNÍ PROCES = proces tvorby normativních právních aktů
- proces regulovaný pravidly zakotvenými v právním normách
- proces směřující k vydání zákonů
- ustanovení:
- o tom, kdo má pravomoc tvořit právní normy a jaké právní síly
- o tom, jaká je jeho působnost při tvorbě právních norem (prostorová, časová, osobní, věcná)
- o způsobu vytváření právních norem
- STUPEŇ PRÁVNÍ SÍLY - dělení: PRVOTNÍ (primární) - ústavní zákony a zákony
DRUHOTNÉ
(sekundární) - nařízení vlády a vyhlášky ministerstev
- ZÁKON = normativní právní akt nejvyššího zastupitelského orgánu státu
- při stanovení zákonů není státní moc vázaná žádnými jinými vyššími prameny práva -> nezávislost právní moci
- ÚSTAVA = nejvyšší právní akt, soubor základních právních norem
- rigidní (tuhá) x flexibilní (pružná)
- jsou základem celého právního systému
- patří sem normy, jež určují, jak se tvoří právo
2.1.3. PRECEDENTY - v ČR není precedens uznáván jako pramen práva
2.1.4. PRÁVNÍ
OBYČEJE
- obyčej je pramenem práva za těchto předpokladů:
- je zapotřebí dlouhotrvajícího faktického masového uskutečňování určitého chování a tomu odpovídající povědomí a jeho zachování závaznosti
- vyžaduje se určitost obyčeje, konkrétně stanovený obsah
- je zapotřebí, aby státní orgány aplikovaly obyčejná pravidla a aby se uplatňovalo státní donucení při jejich porušení
- "právo nepsané"
- formou živelné tvorby práva (v tom smyslu, že chování, které se po sléze stává základem obyčejové právní normy, se obvykle původně realizovalo bez právotvorných záměrů)
- dlouhé trvání a masovost chování jako nezbytné znaky a základ obyčejové právní normy
- jistá pravidla ve Velké Británii, a to zejména v oblasti ústavního práva
2.1.5. NORMATIVNÍ
SMLOUVY
- smlouva jakožto shodný projev vůle dvou nebo několika subjektů práva je zpravidla právní skutečností a jako taková pouze zakládá, mění nebo ruší individuální právní vztah a nemá tedy obecný normativní význam
- má roli pramene práva má, když její ustanovení jsou obecná a regulují závazně celou skupinu (třídu) právních vztahů, které se musí utvářet v souladu s takovou normativní smlouvou
- mezinárodní smlouvy jsou hlavním pramenem mezinárodního práva kolektivní smlouvy jsou smlouvy mezi zaměstnanci a zaměstnavateli
2.1.6. OBECNÉ PRÁVNÍ
ZÁSADY
- obecné právní principy
- patří sem například právní zásada "pacta sunt servanda" (smlouvy je nutno zachovávat)
2.1.7. JURISPRUDENCE
- dnes se tímto termínem označuje buď doktriální výklad práva nebo právní věda vůbec, zejména teorie práva
2.2. PRAMENY PRÁVA V ČR
2.2.1. SOUSTAVA
PRAMENŮ PRÁVA V ČR
- prameny práva v ČR jsou především normativní právní akty, přímou závaznost mají i některé mezinárodní smlouvy
- specifickou funkci mají i některé rozhodnutí Ústavního soudu
2.2.2. NORMATIVNÍ
AKTY
- pravomoc vydávat normativní akty v ČR mají:
- parlament (zákony, ústavní zákony, zák.opatř. Senátu)
- vláda (nařízení vlády)
- ministerstva a jiné správní orgány (vyhlášky)
- orgány územní samosprávy (vyhlášky a nařízení)
2.2.2.1. ZÁKONY A ÚSTAVNÍ
ZÁKONY
- tvorba zákona v ČR začíná věcným záměrem, a pak následuje vypracování návrhu zákona
- VĚCNÝ ZÁMĚR
- největší část návrhů zákonů a tedy i věcných záměrů bude připravována ve vládě
- legislativní pravidla vlády upravují postup vlády v souvislosti s tvorbou zákonů
- věcný záměr má zajistit přehledné vyjádření hlavních principů nové zákonné úpravy, má zajistit spolehlivý podklad pro další postup při přípravě vlastního návrhu zákona
- nezpracovává se v podobě paragrafů
- příprava věcného záměru prochází zpravidla fázemi v resortu, v Legislativní radě vlády ČR a ve vládě ČR
- v připomínkovém řízení mají resorty vyjádřit svá stanoviska a úkolem gestorského resortu je ještě v této fázi stanoviska sladit. Takto projednaný a sladěný záměr předloží vedoucí příslušného resortu vládě, která předává dokument Legislativní radě vlády. Legislativní rada vlády ČR věcný zájem projedná a poté jej postoupí se svým stanoviskem vládě ČR k projednání. V případě, že vláda ČR věcný záměr schválí, vypracuje na základě jejího usnesení gestorský resort znění návrhu zákona.
- NÁVRH ZÁKONA
- je tvořen dvěma částmi: osnovou zákona a důvodovou zprávou
- OSNOVA ZÁKONA = je přesné znění toho, na čem se má zákonodárný
sbor usnést
- DŮVODOVÁ ZPRÁVA = zdůvodňuje předložený návrh zákona
- zejména principy nové právní úpravy
- uvádí předpokládaný hospodářský a finanční dopad navrhované úpravy
- návrh zákona předkládá předseda vlády předsedovi Poslanecké sněmovny se žádostí o jejich další ústavní projednání
- předseda Poslanecké sněmovny zašle návrh zákona všem poslancům, poslaneckým klubům a vládě (pokud sama není předkladatelem). Návrh zákona se též projednává ve výborech Poslanecké sněmovny. Vždy se předávají k projednání výboru ústavně-právnímu a ostatním se přikazují k projednání podle jejich působnosti a určí se tzv. zpravodajové.
- rozhodující fázi je projednání návrhu na schůzi Poslanecké sněmovny, což je vlastně "čtení" návrhu zákona. Zde vystupují s odůvodněním navrhovatel a zpravodajové
- v ČR existuje trojí čtení návrhu zákona:
- ČTENÍ - probíhá v plénu Poslanecké sněmovny
- diskutuje se o kvalitě, významu a účelu zákona
- výsledkem může být:
- zamítnutí zákona
- postoupení návrhu výborům s následným druhým čtením
- vrácení k předkladatelovi
- při hlasování je nutná nadpoloviční většina přítomných poslanců a musí být přítomna alespoň jedna třetina všech poslanců
- ČTENÍ - jednání ve výborech
- a následuje obecná a právní rozprava v plénu poslanecké sněmovny
- předkládají se pozměňovací návrhy a hlasuje se o zamítnutí návrhu, vrácení výborům k novému projednání nebo postoupení ke 3.čtení
- ČTENÍ - odstranění případných nejasností a vad
- pokud je návrh přijat, je postoupen Senátu
- předseda Senátu rozešle návrh zákona senátorům a senátorským klubům
- senát svým usnesením buď schválí, zamítne nebo vrátí Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy nebo vyjádří vůli nezabývat se jím nebo jej vůbec neprojedná
- pokus Senát návrh zákona vůbec neprojedná, má se za to, že po uplynutí 30 dnů od doručení návrhu zákona do Senátu se zněním návrhu zákona souhlasí
- schválený zákon je podstoupen prezidentovi ČR k podpisu
- prezident může použít tzv. suspenzivního veta, a to do 15 dnů ode dne, kdy mu byl návrh zákona podstoupen (s výjimkou zákona ústavního)
- jeho veto lze přehlasovat nadpoloviční většinou poslanců a zákon je vyhlášen ve Sbírce zákonů
- podrobnosti zakotvuje:
- Ústava
- Zákon o jednacím řádu Poslaneckém sněmovny
- Zákon o jednacím řádu Senátu
2.2.2.2. ZÁKONNÁ OPATŘENÍ
SENÁTU
- v období, kdy je poslanecká sněmovna rozpuštěna a její volby se konají do 60 dnů
- v tomto meziobdobí má Senát pravomoc přijímat tato opatření ve věcech, které nesnesou odkladu, a výhradně na návrh vlády
- neschvalují: ústavu, státní rozpočet a státní závěrečný účet, volební
zákony a mezinárodní smlouvy
- opatření musí být schváleno Poslaneckou sněmovnou, a to na její první schůzi, jinak pozbývá další platnosti
2.2.2.3. PODZÁKONNÉ PRÁVNÍ
AKTY
- = normativní právní akty výkonných orgánů a obecně závazné právní předpisy územních samosprávných celků
- druhotné prameny práva
- jedná se o nařízení vlády, právní předpisy ministerstev a jiných správních úřadů a právní předpisy územních samosprávných celků
- MEZINÁRODNÍ SMLOUVY - typickým pramenem mezinárodního práva
- rozlišujeme:
- MEZINÁRDNÍ SMLOUVY PODLE ČLÁNKU 10 ÚSTAVY
- jedná se o mezinárodní smlouvy, které jsou prohlášeny za součást právního řádu ČR
- výše uvedené platí, pokud jsou splněny podmínky:
- k jejich ratifikaci dal parlament souhlas
- jsou vyhlášeny a ČR je jimi vázaná
- takové mezinárodní smlouvy mají přednost před zákonem
- parlament vyslovuje souhlas s jejich ratifikací se stejnou většinou jako u zákonnů
- např.: mezinárodní smlouvy upravující práva a
povinnosti osob, smlouvy
spojenecké, mírové,
politické, hospodářské
- OSTANÍ MEZINÁRODNÍ SMLOUVY
- ústava tyto smlouvy neupravuje
- je nutno zjistit z jiných právních předpisů
- obvykle se tyto mezinárodní smlouvy použijí, pokud na ně odkáží
- např.: celní zákon, obchodní zákoník
- VYHLAŠOVÁNÍ MEZINÁRODNÍCH SMLUV
- upravuje zákon o Sbírce zákonů a Sbírce mezinárodních smluv
- vyhlášení ve Sbírce mezinárodních smluv se provádí ve formě sdělení ministerstva zahraničních věcí
- vyhlášení ve Sbírce mezinárodních smluv není podmínkou platnosti mezinárodních smluv jako pramene mezinárodního práva
2.2.4. ROZHODNUTÍ
ÚSTAVNÍHO SOUDU
- z hlediska povahy rozhodnutí ústavního soudu je třeba rozlišit:
- Nálezy, jimiž Ústavní soud rozhoduje o zrušení zákonů a jiných právních předpisů či jejich jednotlivých ustanovení pro rozpor s ústavním pořádkem (nebo zákonem):
- tyto nálezy jsou obdobou normativních právních aktů a mají stejnou právní sílu jako zákon
- vyhlašují se vždy ve Sbírce zákonů
- Ostatní nálezy, popř. usnesení Ústavního soudu, obsahující v odůvodnění právní názor, který může mít význam obecně závazného výkladu ústavního zákona pro analogické případy
- to je důležité obvzlášť pokud jde o nálezy, jimiž ústavní soud rozhoduje o ústavních stížnostech proti pravomocným rozhodnutím nebo jiným zásahům orgánů veřejné moci do ústavně zaručených základních práv a svobod
2.2.5. SBÍRKA ZÁKONŮ
- sbírka zákonů se skládá z tzv. částek které vycházejí neperiodicky dle potřeby
- částky se číslují v každém roce od čísla jedna, každá částka zpravidla obsahuje několik právních předpisů, které jsou také zvlášť číslovány
- ve Sbírce zákonů se také publikují rozhodnutí Ústavního soudu a další významná sdělení
Žádné komentáře:
Okomentovat